Malekursus i Provence

Maison des Arts

i La Colle sur Loup, ca. 20 km nord-vest for Nice, er stedet, hvor man kan slappe af og hente ny inspiration.

Vi havde sat god tid af til at køre turen. Efter et besøg i Sønderjylland tog vi med biltog fra Hamburg til Basel. Op i Alperne til Susten Pas. Efter en overnatning i Schweiz og en kort togtur med bil gennem Lötschberg-bjerget, videre ind i Italien, gennem Torino og forbi Mt. Chaberton ind i Frankrig. Vi kunne ikke få nok af bjergveje, men Alpernes højeste pas-vej, Col de la Bobette (2802 m) var lige ved at blive for meget.

Vi er tidligt fremme og lægger vejen omkring Nice, hvor vi kører langs den Engelske Prommenade. Det er søndag eftermiddag, solen skinner og folk nyder i fulde drag den turkis-blå kyst med eventyrlige omgivelser og hotel ved hotel så langt øjet rækker.

Vi ankommer til La Colle sur Loup, hvor hele byen er på den anden ende, der er høstfest, det er farverigt med folk i flotte dragter der viser gamle tiders måder at leve og arbejde på, som at være midt i et stort frilandsmuseum.

På Maison des Arts er alt er velorganiseret, Charlotte (dansk dame) tager imod os og viser rundt i hele huset, hvor alle værelser har navne efter berømte kunstnere. Vi skal bo på "Picasso", et stort lyst rum, badet i aftensolens varme stråler.

Vi er sammen med 4 norske damer, en canadisk pige på 42 år, Ulla fra Skive, 7 på kursus og Michael som ledsager. Helt fra den første aften er kemien rigtig god og vi har haft en på alle måder dejlig oplevelse. Vidunderlig mad. Kaffe, te, juice, vin, vand og øl kunne vi bare tage det vi havde lyst til.

Vi har været så heldige med vejret, kun een regnvejrsdag ellers har vi kunnet sidde ude til alle måltider og til kl. 24 om aftenen, 22 - 27 grader. Michael har nydt det lige så meget som mig. Ligget i solen, gået og cyklet rundt i den lille by og om aftenen har vi spist noget så lækkert på flere forskellige restauranter i La Colle. Vi har aldrig spist så dyrt, boet på så dyre hoteller og oplevet så meget på så kort tid.

Mitch kom søndag aften lige for at presenterer sig og sige lidt om hvad der skulle foregå den kommende uge. Der er morgenmaden  på bordet kl. 8.00 og Undervisningen starter på kl. 9.30

Første dag gælder det oliemaling, da det er længst tid om at tørre. Mitch viste os rummene hvor vi kan hente alt hvad vi skal bruge, alt er includeret i kursusprisen.

At vi alle faldt så godt i hak gjorde oplevelsen ekstra god. Her er så meget at se og opleve, at man med fordel kan komme igen og igen og bare suge til sig af den skønne atmosfære. Vi følte os meget hjemme med det samme og huset virkede så indbydende og hyggeligt.

Mitch gjorde meget ud af at fortælle hvordan de forskellige ting skulle bruges og viste efterfølgende hvordan pensler, paletter med mere skulle rengøres og stilles på plads så tingene ikke går til.

Det er imponerende, at se Mitch arbejde professionelt og målrettet samtidig med, at han delagtiggør os alle i hvorfor og hvad han gør - det er dybt imponerende. Mange finder det svært, at kommunikere og male samtiig, det ville jeg aldrig kunne gøre. Det  er godt klaret. Og billedet blev på ca én time rigtig godt. - AHA !!!  Så nu kunne vi andre bare gå ud og gøre ligeså - hmmm ! Det er lettere sagt end gjort.

Vi var gennem alle disipliner incl. croquis og portræt. Michael indvilligede i, at være model for holdet, både til croquis og portræt, hvilket blev en rigtig god oplevelse for os alle. Portrættet Mitch malede, blev rigtig godt og vi kunne købe det, et dejligt minde at have fra turen.

Onsdag eftermiddag tog vi med bus til St. Paul en meget spændende lille bjergby lidt højere oppe ad bjerget. Det er en pulserende middelalderby fuld af snirklede stræder og gange, et hav af gallerier, spændende butikker og skønne restauranter. Trapper op og ned og den gamle del er bygget indenfor en meget høj ringmur.

Pludselig er der gået en uge og fortryllelsen ophæves fordi vi nu er nødt til, at tage afsked med hinanden efter et meget oplevelsesrigt kursus på dette skønne sted. Vi er de eneste der selv er kørende, alle andre skal hjem med fly.

Vi er glade for, at have en smuk tur foran os gennem skønne franske og schweiziske landskaber. Først kører vi til Monaco ca 100 km tur retur i den gale retning, mest fordi jeg gerne ville se området. Jeg kan errindre min mor fortælle glædestrålende om deres fantastiske tur med "Jørgensens Rejsebureo" i 1950.

Monaco, Nice, Route Napolion, Castellane og ud til Grand Canyon du Verdon, hvor vi kørte ind i kløften. Det er dog det mest fantastiske sted, sikke nogle kløfter og kolosale bjergformationer utroligt, at der findes så fantastisk en natur her i Europa.

Nordpå til Gap, hvor vi fandt vi et hyggeligt gammelt hotel Videre næste morgen via Grenoble mod Chamonix  og over endnu et par bjergpas, til Schweiz og Geneve. Vijen går langs nordvest siden af søen Lac Leman. Alt er meget velfriseret og alle huse ligner en kulisse til "Sommer i Tyrol". Her er imponerende mange blomster og man skulle tro at folk indenbyrdes havde kunkurrence om hvem der havde de frodigste blomsterkasser under alle vinduer på deres huse.

Tirsdag den 20 september skal vi med biltoget fra Basel/Lörrach. Vi har god tid og gør meget for at holde os af motorvejene. Det lykkede ad listige småveje at komme i en bue udenom Basel .

Alt klappede perfekt og vi kom til at holde som første bil på øverste dæk. Fik denne gang en kabine der kørte i den rigtige retning. Dejlige senge, i det hele taget en god måde, at komme 900 km længere nord på, mens man sover.

Fra Hamburg til Flensburg tager vi for en gangs skyld motorvejen. Den nylig monterede Cruise Control får lov at passe farten og efter lidt indkøb ved grænsen, kan vi nyde turen gennem det ganske danske land og alt ånder fred og idyl i Gl. Hjortshøj.

Ulla Häll

Klik ind på

www.maisondesarts.com

og videre til Dansk og Galleri.

Der er meget at se på, også holdet fra den 11 til 18 sept. 2005 er med.

Gletcher-sø nær Susten-passet.

Samme aften tog vi alle på egnens dyreste restaurant.

Mt. Chaberton (3134 m), som Michael besteg på motorcykel 18 år tidligere.

Der var stort høstmarked i La Colle sur Loup da vi ankom til stedet.

Maison des Art i La Colle sur Loup.

Mitch viser protrætmaling, Michael sidder som model.

Hele holdet sammen med  Mitch Waite.

Mitch Waite maler og fortæller løbende om hele processen..

En af de mange fantastiske udsigter langs Middelhavdkysten.

Grand Canyon du Verdon er en af hovedattraktionerne i Provence.

Hjemturen gennem Tyskland blev også med biltoget.

Reception på Mitch's udstilling, det er Maison des Arts' daglige leder Sophie Allain der spiller violin.